În România companiile petroliere preferă să dea în administrare staţiile de carburanţi. Una dintre acestea este Lukoil, care a publicat zilele acestea diferite anunţuri în presă, în cautare de dealeri. Aceştia trebuie să acopere cheltuielile legate cu salariaţii şi câştigă din procentele oferite de Lukoil din vânzarea combustibilului şi a produselor din magazin. Există însă şi anumite riscuri, de care nu afli decât atunci când te izbeşti de ele. Afacerile legate de comercializarea combustibililor par unele înfloritoare, dovadă că, indiferent dacă este criză sau nu, companiile de profil îşi rotunjesc profitul. Cât de rentabil este însă să administrezi o mică benzinărie? Cei interesaţi pot demara o astfel de afacere, în această perioadă, când Lukoil îşi recrutează administratori prin anunţuri publicate în ziare. Dar şi alte companii petroliere caută astfel de întreprinzători.
Pierderile pot ajunge astfel şi la câteva mii de euro pe lună. Iar, dacă nu ai vad comercial, e posibil ca din procentul obţinut din vânzări abia să poţi acoperi furturile. Combustibilul aduce cea mai mare parte din încasări. Cât priveşte produsele din magazin, cel mai bine se vând ţigările. Produsele de la bar nu reuşesc să aducă mulţi bani. Cei care vor să demareze o afacere în domeniul petrolier pot depune o cerere pentru preluarea în administrare a unei benzinării. Lukoil România a pus la bătaie 32 de astfel de staţii, în întreaga ţară. Însă, cele mai bune s-au dat deja, în prezent mai râmânând 19. În total, compania are o reţea de 350 de staţii de alimentare cu combustibil. De ce a optat Lukoil pentru această formulă? “Compania are un plan de extindere a reţelei de benzinării. Doresc să construiasca staţii noi, mai spaţioase, care să aibă şi baruri şi spălătorii auto. În paralel, vom moderniza şi o parte din cele vechi”.
Cum sunt selectaţi administratorii? Cei interesaţi trebuie să trimită pe adresa companiei o serie de documente, printre care şi CV-ul, cererea de preluare în administrare, o scrisoare de bonitate bancară, precum şi cazierul fiscal al firmei şi al administratorului acesteia. Accentul se pune însă pe experienţa viitorului administrator în sectorul petrolier, dar şi pe soliditatea planului de afaceri prezentat de acesta.
Din ce se poate face profit? Cei care au reuşit să treacă de toate aceste teste, vor semna un contract, iar ulterior vor depune o garanţie într-un cont bancar. Suma porneşte de la 10.000 de euro şi poate ajunge până la 50.000, în funcţie de cheltuielile făcute de Lukoil pentru modernizarea staţiei respective. Sunt acceptate şi scrisorile de garanţie bancară. Noul administrator preia pe firma proprie şi angajaţii staţiei şi va decide dacă îi păstrează pe toţi sau nu. Acesta va acoperi toate cheltuielile legate cu salariaţii, inclusiv costumele acestora. Însă, odată ce ai devenit partener de afaceri al Lukoil, se impart şi încasările, dar şi o parte din cheltuieli. Astfel, sumele încasate zilnic din vânzarea produselor petroliere şi a celor din magazine sunt ridicate seara de o firmă de pază. Aceste produse sunt furnizate de Lukoil. Administratorul benzinăriei face zilnic un necesar şi îl înaintează Lukoil pentru aprovizionare.
La sfârşitul lunii, se face o grilă de vânzări, iar administratorul primeşte anumite procente. Sunt aceste procente suficient de mari pentru a menţine afacerea pe linia de plutire? Administratorul trebuie să adauge în ecuaţia afacerii, pe lângă banii obţinuţi din vânzare şi pierderile din furturi, dar şi alte cheltuieli neprevăzute, asumându-şi singur riscul rezultatului obţinut.
Petrom şi Rompetrol sunt alte două societăţi de profil care preferă să dea în administrare o parte din benzinării. Astfel, OMV Petrom deţine o reţea de 545 staţii de distribuţie în România, operată sub două branduri, Petrom (392 de staţii) şi OMV (153 de staţii).
OMV Petrom rămâne proprietarul staţiilor, impune standardele companiei, portofoliul de produse, modul de lucru, politica de preţuri şi campaniile de promovare. Acest concept este folosit cu succes în multe ţări şi a adus rezultate importante în termeni de performanţă comercială companiilor care l-au adoptat. În acest fel, asigurăm acelaşi nivel înalt de calitate pentru toate produsele şi serviciile din întreaga noastră reţea de staţii de distribuţie”, se arată în răspunsul Petrom.
În ceea ce priveşte staţiile Partener Rompetrol, în număr de 161, sunt staţii de carburant particulare, modernizate cu ajutorul Rompetrol Downstream, în sistem de parteneriat (compania operează, în prezent, peste 750 de puncte de comercializare). Aceste staţii sunt funcţionează pe modelul DODO (deţinute şi operate de proprietar/dealer).